13 aug. 2016

halvkass dikt baserad på en mäktig dröm

morgonen 
den 5 maj 2015

inatt drömde jag stort;

ung och lysten i väldiga städer,
metropolkvarnar av död materia och kött och blod
skyskrapor fem hundra meter som ett långfinger
mot guds påbud
om människans måttlighet och ödmjukhet.
kolosser av glas och betong ---
våldsamma intryck av det moderna förfallet ---
neonljus stadens dekadens tysta våldtäkter rustagna barn;
efter hundra kilometer på skrubbade hälar
genom graffiti avenyer rännsten blod horor hårdhet
möter jag ett obskyrt hus:
en vildvuxen gård i betongens kaosmyller,
rötter träd gräs mossa dammar myrstackar
plåt gummi plast betong avgaser gift
förenas kontrasterande,
magiskt,
på denna gård.

ett gammalt gammalt sekelgammalt hus
krökta bjälkar savsvepta träd
oplockat ogräs maskrospest
murknat trä i samliv med mögel
en gammal gammal man
hälsar oss välkomna
lång, okrökt rygg
fortfarande frisk
fortfarande hungrig
efter hundra år på fronten
öga mot öga
mot en osynlig fiende
medaljer från krig
uniformer från krig
visas upp -
jag är vördnadsfull
tagen av djup respekt
för döda kamrater
jag aldrig ens känt, eller sett,
förlorade i infernaliska krig.

han förtäljer sitt liv,
det apokryfa livet,
från nihilistisk kolvandring till religiös späkning,
och från vänskap till svek; från kärlek till hat, och tillbaka sedan
till utsiktstornet framför
nihilismens okrökta horisont.
jag skrattar högt, och slukas av euforiska vindstötar
men - skrattet varvas med salta tårar
som faller på uppslagna böcker nedklottrade
med numinösa upplevelser
och drömdagböcker
grundliga redogörelser av mystiska klardrömmar -
parapsykologiskt urkaos -
avhandlingar i gnostisk religion;
i mystik; i det esoteriska.

långa rader med bokhyllor
från Basilides till Jung
från Enheduanna till Mirabai
och tillbaka till Gud själv;
om den gnostiska sökandet
någonsin fann svar, och tillslutning,
och det gudomliga vetandet
vilar i människans händer,
så är det i dessa längor av bokhyllor i torrt trä
som svaret hittas i bläck.

sirener ambulanstjut kvinnoskrik revolvereld
betongborrar en miljon bilar i ormgropstrafik
uråldrig visdom sofisk insikt den esoteriska urkärnan
det urbana moderna förenas med det eviga sakrala
i ett kataklysmiskt virrvarr av intuitivt upplevd självmotsägelse --- i mig.

jag bränns till aska
inför denna mäktiga uppenbarelse,
denna ackumulering, anhopning,
av värdefull kunskap,
så som Semele förgick
i den grönblåa eld
som omsvepte Zeus
i teofanisk explosion.

den gamle mannen lägger sig för att sova
men vaknar snabbt, ängsligt
när staden utanför sjuder som tystast,
som en långkokande kittel av plast och betong:
"jag kan inte sova",
"jag kan inte längre sova".

jag gråter hela tiden
under nådeportens majestätiska valvbåge
där jungfruns föräldrar
förälskade sig djupt
på branten till morgondagens första ljus.

jag tänker,
"är detta på riktigt, eller möter jag mitt idealsjälv?"
vad är den gamla mannen, en symbol?
jag kommer fram till att det är mitt idealsjälv -
och vaknar.

jag har varit med om något fantastiskt.
jag har mött mig själv -
den självförverkligade.

människan är ett öppet sår
och blöder vidare
tills det läker, eller infekteras.
livet och döden
är ett outgrundligt motsatspar
men åtminstone en måttlig tugga
av denna levande paradox
serverades mig
i denna märkliga dröm.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar