8 juni 2015

   MIN    KROPP    ÄR    EN   
                     B O N I N G

min kropp är en boning av sprucken betong,
med skadedjursproblem
och en avhysningsorder fastnaglad på ytterdörren.
min själ är en obetald räkning -
     till Gud själv.

     allting som andas
    har en pistolmynning mot nacken
och tvingas genomgå
    en försoningsprocess
utan pardon och barmhärtighet:
     först genom att leva
     och sedan genom att dö.
allting som lever
måste betala det yttersta priset
för ett brott som aldrig begåtts
utan som överlåtits
far till son, mor till dotter
genom evigheterna,
      och till denna stund.

jag trodde skulder avskrevs vid döden -
     jag får tänka om.
vi lever enbart
på villkor av våra föräldrars livslånga skuld
     till livet självt. 

vi, de hopplösa barnen, en avbetalning.
men alla vägar leder till slutet,
så varför betala tillbaka?
i min saga kan självmördaren också vara hjälten,
och kanoniseras
     för sin bedrift -
sin aggressionshandling
     mot livet
          som sådant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar